Finns bindande avtal fastän man inte uttryckligen sagt "ja"?

Hej,

Jag hade ute en bil på blocket för 65 000. En kille skrev och erbjöd 50 000 med 3 000 kr handpenning. Jag svarade med att detta var för lågt och sade 58 000, han kontrade med 55 000 och jag nekade. Han gick upp till 58 000 och frågade vilken bank jag har. Jag svarade "Swedbank, kan du hämta bilen idag?" Han svarade att han bor i annan stad så det blir svårt. Han frågade om han kan föra över handpenningen nu och om jag kunde ta ner annonsen. Efter detta svarade jag honom inte mer då jag hade andra som skrev och en kille som kunde betala mer. Dagen efter sålde jag bilen till "killen" som betalade 65 000. Nu, 4 dagar efter hävdar den första personen att han kontaktat en jurist då jag bröt mot avtal. "Skriftlig överenskommelse" var sättet han uttryckte sig.

Jag undrar om han har rätt och jag kan vara illa ute eller om detta mer eller mindre är någon sorts skrämseltaktik.

Om ni behöver mer info om situationen förser jag er med det.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag i detta fall är avtalslagen (AvtL).

Anbud och accept

Enligt avtalslagen så är överensstämmande anbud och accept bindande (1 kap. 1 § AvtL). För att ett avtal ska komma till stånd krävs m.a.o. att det som erbjuds (anbudet) stämmer överens med svaret på erbjudandet (accepten).

Var uppstår problemet?

Det är många turer fram och tillbaka i din berättelse. Jag vill inte krångla till det allt för mycket för dig så jag ska försöka fatta mig kort.

Jag kan konstatera att det fram till den tidpunkt då killen erbjuder dig 58 000 kr inte finns något avtal. Detta eftersom ni båda ger avslag och kommer med nya anbud (1 kap. 6 § stycke 1 AvtL och 1 kap. 5 § AvtL).

Problemet uppstår m.a.o. i samband med att han erbjuder 58 000 kr och du svarar "Swedbank, kan du hämta bilen idag?".

Kan ditt svar tolkas som en accept?

Killens erbjudande om 58 000 kr är att betrakta som ett anbud. Om ditt svar kan tolkas som att du tackar ja till anbudet om 58 000 kr, har du accepterat anbudet, och det skulle i sådana fall finnas ett bindande avtal (1 kap. 1 § AvtL).

Med största sannolikhet skulle ditt svar tolkas som att du tackar ja till anbudet. Min bedömning är att ditt svar objektivt sett ger ett befogat intryck av att du vill sälja bilen till killen som lämnar anbudet, och att du accepterar hans anbud genom att diskutera hur betalning ska ske och när bilen ska överlämnas.

Sammanfattning och rekommendation

Min bedömning utifrån vad du skrivit är att ditt svar objektivt sett uppfattas som att du accepterar anbudet om 58 000 kr. Om min bedömning är rätt finns ett bindande avtal mellan er två.

Som jag tolkar din fråga har förhandlingen skett skriftligen. Det gör det svårt för dig att hävda något annat än sanningen. Om det däremot skulle vara så att förhandlingen skett muntligen har du dock goda chanser i och med att det är svårt att bevisa att ni haft ett muntligt avtal.

Om du känner dig osäker på situationen och vill ha ytterligare hjälp uppmanar jag dig att ta hjälp av våra jurister. Du kan enkelt boka tid här: https://lawline.se/boka

Jag hoppas att jag kunnat besvara din fråga och att du får den hjälp du behöver av någon av våra kompetenta jurister!

Har du ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Cornelia AebeloeRådgivare