Finns arvsskifteshandlingar registrerade?

Jag har tappat bort arvsskifteshandlingarna efter mamma. Finns de registrerade någonstans?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En arvsskifteshandling är en privat handling som alla arvingar skriver under (23 kap. 4 § ärvdabalken). Handlingen fungerar som ett bevis på äganderätt till ärvd egendom. En arvsskifteshandling registreras inte någonstans.

Bouppteckningen däremot registreras hos Skatteverket (20 kap. 8 § ärvdabalken).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RosenqvistRådgivare