Filma och lägga upp på youtube utan samtycke

Hej

En Youtubare har filmat mitt barn och publicerat på Youtube utan att vårdnadshavare frågades eller meddelades om det.

Det är filmat både i offentligt rum och privata bostad. Filmen marknadsför också.

Med hjälp av Youtube har de tagit bort filmen.

Jag undrar om man kan få skadestånd för det och om det är värt att driva ett sådant fall.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det bör röra sig om ett brott för att skadestånd ska bli aktuellt. Dem brott som kan bli aktuella är kränkande fotografering, förtal och spridning (4 kap brottsbalken).

Kränkande fotografering
Personen får inte utan tillstånd filma dina barn i hemlighet. Barnen måste alltså ha varit omedvetna om att filmningen skedde. Utöver det måste barnen ha befunnit sig inomhus i bostaden, på en toalett, omklädningsrum eller dylikt. Personen som filmas måste befinna sig inomhus i en bostad, toalett eller dylikt. Det innebär att endast filmningen som ägde rum i bostaden anses utgöra brott förutsatt att barnen var omedvetna om det (4 kap 6a § brottsbalk).

Spridning
Vidare kan själva spridandet genom att filmningen lagts ut på youtube vara brottsligt. Det måste då röra sig om ett intrång i dina barns privatliv på så vis att filmen och spridningen avser dina barn i någon av följande situationer:

- Sexualliv (ex sexfilm)

- Hälsotillstånd (ex att dom lider av någon sjukdom)

- Utsättande för något typ av brott

- En utsatt situation (ex självskadebeteende eller olycka)

- Exponering av (helt eller delvis) nakna kroppar.

Förutom det ska spridningen vara ÄGNAD att medföra allvarlig skada. Dvs. Syftet med att lägga upp filmningarna på youtube ska ha varit att skada dina barn (4 kap 6c § brottsbalk).

Förtal
Publiceringen på youtube kan vara otillåten eftersom den där sprids till andra än youtubern och dina barn. Innehållet ska vara sådant att dina barn utsatts för andras missaktning, uppfattats som brottsliga eller klandervärda i sitt levnadssätt. Filmen ska spridas med avsikten att innehållet ska få sådana konsekvenser (5 kap 1 § brottsbalken).

Sammanfattningsvis innebär ovanstående att youtubern, om filmandet skedde i bostad utan att barnen var medvetna om det (vilket bör synas på filmen), gjort sig skyldig till ett brott i form av kränkande fotografering. Om så inte var fallet, måste youtubefilmen som dina barn visas i på något vis vara kränkande eller avse situationer enligt dem jag beskrivit ovan. Det räcker alltså inte att barnen enbart inte ville vara med eller att tillåtelse från vårdnadshavare saknades.

Om du tycker att något stämmer in kan det alltså röra sig om brott. Barnen (eller du i deras ställe beroende på ålder) kan då kräva skadestånd för personskada enligt 2 kap 1 § skadeståndslagen.

Hoppas det här var svar på din fråga, hör gärna av dig igen om jag missat något!

Sara HillRådgivare