Filma eget barns innebandymatcher, kränkande fotografering?

Hej,

Jag filmade under helgen min sons lag i innebandy under 2 matcher. Under den andra matchen blev jag tillsagd av en spelare att jag skulle sluta filma annars skulle han anmäla mig. Jag slutade att filma direkt och gick och satte mig på läktaren. Efter matchen krävde han att jag skulle radera redan tagna filmer annars skulle han polisanmäla mig.

Barnen som spelade var pojkar och flickor födda 07-10. Jag filmade med en vanlig videokamera och var tydlig och informerade att filmningen var för eget bruk.

Vad gäller?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kränkande fotografering
Huvudregeln är att det är okej att filma för eget bruk. Det finns dock situationer när det inte är lagligt. Exempel på detta är 4 kap. 6a § brottsbalken (BrB) och brottet kränkande fotografering vilket innebär att man olovligen i hemlighet tar upp bild på någon som befinner sig inomhus, på en toalett, omklädningsrum eller annat liknande utrymme. I detta fall verkar det varken som det har varit i hemlighet eller på något utrymme liknande en bostad, omklädningsrum eller annat. För att det ska vara i hemlighet ska det försöka hållas gömt så att personen/personerna är omedvetna om att det filmas. Om inte personerna märker att de filmas men om den som filmer kan anta att de filmas uppfattar detta gäller inte paragrafen. En innebandyhall borde inte heller uppfylla platsen det måste röra sig om så länge det är matcher som pågår där under tiden för filmupptagningen. Att öppet filma en innebandymatch är därför inte straffbart.

Förtal
Det skulle även kunna vara frågan om förtal enligt 5 kap. 1 § BrB om bilderna publiceras och är avsedda att utpeka som klandervärd eller liknande i sitt levnadssätt men av vad jag förstått av din fråga så blir detta inte aktuellt då det varken är avsett att kränka någon och du inte har för avsikt att publicera bilderna så andra kan ta del av det.

GDPR
Så länge du filmar för eget bruk så bryter du inte heller mot dataskyddsförordningen eller GDPR som den kallas i folkmun. Filmning för eget bruk undantas från lagen enligt art 2(2)(c) i GDPR. Om du däremot har tänkt att lägga upp film från en match så kan du behöva se till att någon av kriterierna i art 6 GDPR är uppfyllda om det på något sätt kan vara integritetskränkande.

Sammanfattning
Att öppet filma och spara en innebandymatch för eget bruk är fullt lagligt. Ska den på något sätt spridas så allmänheten kan ta del av den så finns det hänsyn att ta till bl.a. GDPR, förtal och andra svenska lagar men även att publicera filmen är i huvudregel lagligt. Det finns alltså inga hinder för dig att filma din sons matcher under förutsättning att det är för eget bruk och sker öppet.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare