FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt27/06/2018

Filma bilar längs en väg

Har en äldre herre i byn som står och filmar alla bilar som kör förbi vägen in mot byn. Han står på cykelvägen och filmar. Tycker detta känns väldigt olustigt och när vi ifrågasatte honom fick vi bara skrik tillbaka sedan gick han. Fick alltså inte veta syftet med filmningen. Får han stå och filma alla på detta sätt? Har inte gett mitt medgivande att bli filmad av honom så undrar om jag på något sätt kan få honom sluta utan att han ska hävda sina rättigheter igen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen specifik regel som innebär att det är förbjudet att fotografera eller filma på allmän plats. Som allmän plats räknas t.ex. vägar, torg och parker. Det innebär att det inte är förbjudet för en person att filma de personer eller fordon som befinner sig på en allmän plats. Den som fotograferar eller filmar behöver inte ha något tillstånd eller medgivande.

Det finns dock vissa begränsningar som gäller bland annat skyddsobjekt. Det är sådana platser där det är förbjudet att fotografera eller filma, t.ex. militäranläggningar.

Av din fråga framgår att personen filmar alla bilar som åker på vägen. Det verkar därför inte vara riktat mot en viss person utan mot alla som passerar.

Sammanfattningsvis är det alltså tillåtet för en person att fotografera eller filma på allmän plats, t.ex. en väg. Något tillstånd eller medgivande från de som fotograferas eller filmas behövs inte.

Om du önskar vidare hjälp råder jag dig att ta kontakt med vår juristbyrå som kan hjälpa dig vidare i ärendet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare