Fick lämna polisstationen utan att lämna urinprov- kan de höra av sig flera månader senare?

Hej!

Blev stannad av lokala civilpoliserna i mars, och eftersom jag hade OCB (rullpapper) valde dom att ta in mig på piss. Jag orkade inte och erkände att det kommer vara positivt för thc, samt att jag godtog strafföreläggande.

Men då fick dom ett annat ärende, och behövde lämna mig på västberga arresten, där jag senare fick gå hem utan att ha lämnat urinprov. Nu har de gått 4 månader och dom har fortfarande inte hört av sig?

Finns det chans att dom gav upp och struntade i det? Han ville inte nöja sig med bara erkännande eftersom "det räcker inte som bevis, du kan säga det fast tro fel och därför behövs urinprov för att fastställa bla bla"

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att dom helt enkelt struntade i det i och med att det har gått fyra månader och ingen har hört av sig ännu. Eftersom att du inte lämnade något urinprov, finns det inga som helst bevis på att du vid det tillfället skulle ha olagliga substanser i urinet. Det låter väldigt osannolikt att de skulle ringa upp dig nu flera månader senare och vilja återuppta ärendet i och med att det inte finns något urinprov att utgå från.

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare