Felparkering på reserverad plats för rörelsehindrade

Hej jag stannade på handikapp parkering för att släppa av min mor (79 år) så nära kundvagnar och ingång till affär som det gick.vi pratade lite i nån minut och jag stängde av motorn under tiden,och då komm det en parkerings vakt och fota bilen m.m jag öppna dörren och sa att jag inte parkerat min bil .ja vi får väl se vad dom säger sa han till mig bara,och då starta jag bilen och flyttade den.räknas jag som parkerad då och bör betala böterna?

Lawline svarar

Hej,

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att börja med att förklara vad som gäller allmänt angående de spörsmål du hade och därefter ange hur det påverkar dig i ditt fall.

Skillnaden mellan stannande och parkering?

Stannande med fordon avser ett stillastående som

- inte sker för att undvika fara,

- inte föranleds av trafikförhållandena, eller

- inte är en parkering.

Parkering är en uppställning av ett fordon med eller utan förare. Uppställningen sker av någon anledning som

- inte föranleds av trafikförhållandena,

- inte sker för att undvika fara, eller

- inte sker för på- eller avstigning eller på- eller avlastning av gods (Källa)

Parkering på reserverad rörelsehindersplats

Som huvudregel gäller att rörelsehindrade kan få ett särskilt parkeringstillstånd utfärdat som gäller för de som har ett varaktigt funktionshinder enligt, 13:8 trafikförordningen (1998:1276). I st. 2 p.3 i samma bestämmelse, anges att parkeringstillståndet ger rätt för den som via lokala trafikföreskrifter att parkera på platser som har reserverats för detta ändamål.

Undantag från huvudregeln talar om att förbud som har meddelats genom lokala trafikföreskrifter får trots det fordon stanna eller parkera när det används vid transport av sjuka eller rörelsehindrade, enligt 11:9 st. 1 p.7 trafikförordningen (TrF). Dock gäller detta endast om omständigheterna kräver det och särskild försiktighet iakttas enligt 11:9 st. 2 TrF.

Får man stanna på en parkeringsplats som är reserverad för rörelsehindrade utan parkeringstillstånd i annat fall än som avses med 11:9 TrF?

Enligt 3:54 st. 3 TrF, talas det om att på en parkeringsplats där endast ett visst fordonsslag eller en viss trafikantgrupp får parkera får andra fordon inte parkeras eller stannas annat än för på- eller avstigning. Detta bör innebära att även på reserverade parkeringsplatser för rörelsehindrade där det krävs parkeringstillstånd får andra fordon som inte har ett parkeringstillstånd stanna för på- och avstigning.

Tillämpningen i ditt fall?

Så som jag har uppfattat din fråga, så har du stannat på en reserverad parkeringsplats för rörelsehindrade så att din mamma ska få komma närmre ingången till butiken. Så som har angetts ovan måste man ha ett parkeringstillstånd för att parkera på en reserverad parkeringsplats. Men det finns två undantag.

Det första är att om den som har stigit ur din bil var sjuk eller rörelsehindrad får du både stanna och parkera på en reserverad parkeringsplats för rörelsehindrade. Det krävs då inte att passageraren har ett parkeringstillstånd. Detta gäller dock endast om omständigheterna kräver det och om särskild försiktighet iakttas. Dock då bestämmelsen endast gäller om omständigheterna kräver det och särskild försiktighet iakttas, bör det föranleda i ditt fall att du stannar för avstigning och därefter parkerar om bilen på en avsedd plats för ditt fordon. Detta har du angett att du hade gjort. Bestämmelsen bör vara tillämplig oavsett om du hade stängt av motorn och/eller hade en konversation med din mamma vid tidpunkten för avstigningen. se transportstyrelsens rekommendationer

Det andra undantaget kräver inte att passageraren är sjuk eller rörelsehindrad, men gäller generellt att endast vid på- och avstigning får andra fordon får stanna på parkeringsplatser reserverade för rörelsehindrade. Att du hade haft en kortare konversation vid avstigningen och/eller stängt av motorn bör inte ändra på omständigheten att bestämmelsen är tillämplig i ditt fall.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline

Med vänlig hälsning

David AlmRådgivare