Felaktigt utförd tjänst vid takbeställning
Lawline svarar
Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du anser att den utförda tjänsten har varit felaktig och att du undrar hur du ska gå tillväga för att hävda din rätt mot takfirman. Nedan följer en redogörelse om vad som gäller i ditt fall, med hänvisning till konsumenttjänstlagen (KTjL).
När anses en tjänst vara felaktig?
En näringsidkare har en skyldighet att utföra tjänsten fackmässigt (KTjL § 4). Det innebär generellt att konsumenten har rätt att förvänta sig att tjänsten håller en god och professionell standard. Ifall tjänsten avviker från vad konsumenten har rätt att kräva med hänsyn till sistnämnda bestämmelse eller utöver vad som får anses avtalat, är tjänsten felaktig (KTjL § 9). Utifrån den bakgrundsinformation du har angett är tjänsten som takfirman utfört sannolikt inte fackmässigt utförd, eftersom tjänsten verkar avvika från vad du som konsument med fog kan förvänta dig. Därmed tycks tjänsten vara felaktigt utförd.
Vilka påföljder aktualiseras?
Eftersom tjänsten är sannolikt felaktig och felet inte beror på dig som konsument, har du rätt att hålla inne betalningen (§§ 16 & 19 KTjL). Du har sannolikt även rätt att kräva att felet ska avhjälpas, prisavdrag eller att avtalet ska hävas och att prestationerna ska återgå (§§ 20 & 21 KTjL). Jag rekommenderar därför att du tar kontakt med takfirman och meddelar att du har rätt att innehålla betalningen för de felaktigt utförda delarna i tjänsten. Om firman inte går med på att avhjälpa felet eller medge prisavdrag, har ni rätt att häva köpet.
Sammanfattningsvis
Om tjänsten inte är fackmässigt eller annars avtalsmässigt utförd, är tjänsten felaktig. Konsumenten har då rätt att hålla inne betalningen, begära avhjälpning, prisavdrag eller häva avtalet.
Om du har flera frågor är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.