​Felaktigt inskrivet registreringsnummer leder både till parkeringsbot och ingen rätt till återbetalning av parkeringsavgiften

Hej, jag parkerade i veckan och betalade kostnaden för det (60:-), men skrev fel och angav en bokstav för mycket i regnumret. Därför fick jag böter på 500 kr. Nu undrar jag om jag har rätt att kräva tillbaka de 60kronorna som då inte har använts eftersom det inte finns någon bil i landet med det regnumret?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser för parkeringsavgifter finns i trafikförordningen.

Parkeringsbolaget har rätt att ge ut parkeringsboten

Du som har parkerat på en plats där det står att en avgift ska betalas har en skyldighet att följa de villkor som parkeringsbolaget har angett, exempelvis att du ska ange rätt registreringsnummer som i detta fall (trafikförordningen 3 kap. 49 a § andra stycket 1 p.). För att kunna slippa en parkeringsbot, så måste du uppfylla detta krav. Eftersom du har brustit i att uppfylla denna skyldighet, så måste du tyvärr betala parkeringsboten.

Även om du har betalat kostnaden för parkeringen på 60 kr. så är det tyvärr inte möjligt för parkeringsbolaget att kontrollera att du har gjort betalningen. Detta eftersom det inte finns registrerat i deras system att en betalning har gjorts för ditt registreringsnummer, vilket leder till att parkeringsbolaget har rätt att ge ut parkeringsboten.

Det har även prövats liknande fall i domstol och där kom domstolen fram till att det inte spelade någon roll att betalning faktiskt har gjorts, eftersom du som betalare av parkeringen faktiskt inte har uppfyllt din skyldighet att betala på ett korrekt sätt (RH 2016:42).

Du har inte rätt till återbetalning av parkeringsavgiften

Du kan därutöver tyvärr inte få tillbaka de 60 kr som du betalade för att stå på parkeringen. Detta eftersom du har ingått ett avtal med parkeringsbolaget om att parkera på parkeringsplatsen och i utbyte ska du betala för den platsen. När du ingick avtalet hade du viljan att betala den kostnaden till parkeringsbolaget och du godkände även villkoren för att få parkera där då. Parkeringsboten utgör något ytterligare för att du inte fullföljde din skyldighet att betala på ett korrekt sätt.

Sammanfattning

Tyvärr kommer du därmed inte kunna få tillbaka de 60 kr som du betalade i parkeringsavgift och du bör betala parkeringsboten på 500 kr för att du ska slippa få några påminnelseavgifter. Du kan dock kontakta parkeringsbolaget för säkerhets skull och höra med dem om en återbetalning för kostnaden på 60 kr, även om du i teorin inte har en rätt att få tillbaka de pengarna.

Med vänlig hälsning,
Erika BjörnforsRådgivare