Felaktig utbetalning (condictio indebiti)

Bästa Lawline, Fick idag den 3/6 2013 ett brev från banken där dom meddelar att dom under tiden 2011-10-04 --2013-04-18 felaktigt utbetalat efterlevandeförsäkringsbelopp till 2 av mina barn och att detta istället till fullo skulle ha utbetalats till mitt 3:e barn. Det rör sig om en summa på ca 1200 kr/månad vilket inte är ett stort belopp per utbetalning men som över så lång tid blivit ett avsevärt belopp på 23 607;50 per barn. Detta vill dom nu att vi återbetalar till banken för att dom ska kunna utbetala till det barn som var rättmätig ägare till dessa från allra första början. 1. Jag var i oktober 2011 i kontakt med banken beträffande att jag ansåg det konstigt att försäkring ej utbetalats till barn nr 3 men fick till svar att allt var i sin ordning och att det belopp som han tilldelats stämde. Jag var även i kontakt med banken i våras (mars-april) o påtalade ännu en gång min misstanke om att något ej stämde men fick då samma svar. Jag har kollat och fått till svar att det stämmer med utbetalning och beloppen har tagits emot o förbrukats i god tro. Kan de verkligen gå in och kräva att beloppen återförs?? Extra känsligt i ärendet är att pengarna som utbetalats avser en livförsäkring efter barnens avlidne far och att gå till 2 av barnen och kräva återbetalning till barn nr 3 är inte mänskligt och jag anser att det är högst stötande att dom ska behöva gå igenom detta. Dessutom har ett av barnen hunnit fylla 18 år och gör "vad han vill med sina pengar" - då får väl i så fall banken ta kontakt med honom och äska återbetalning. Vore mycket tacksam för svar på detta "delikata" ärende. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vid felaktiga utbetalningar så är huvudregeln att betalningen ska gå tillbaka (condictio indebiti). Det finns egentligen ingen lagregel som säger att det är så utan regeln har vuxit fram i rättspraxis och juridisk doktrin. Det finns dock flera undantag från huvudregeln. Bland annat så anser man att betalningen inte ska gå tillbaka om mottagaren i god tro inrättat sig i efter betalningen, till exempel genom att konsumera beloppet. I ditt fall så har betalningarna skett under en relativt lång tid och du har varit i kontakt med banken två gånger för att kontrollera att allt står rätt till och ni har dessutom konsumerat pengarna. Min bedömning är därför att ni inte är skyldiga att betala tillbaka några pengar till banken. Hoppas svaret var till hjälp!

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare