FrågaKÖPRÄTTÖvrigt31/08/2018

Felaktig bil och reklamation

Hej!

Jag har köpt en bil från en bekant som haft bilen inom sitt företag. Bilen köptes januari och fem månader inpå tar jag bilen till verkstan för att ladda batteriet inför en resa. Mekaniken där finner att bilen förlorar olja och att det kommer kosta en slant att reparera. Bilen är en 4 års Volvo och jag undrar om reklamation/ åtgärd från säljaren är aktuell då jag meddelat honom omedelbart. Vad är skilnaden om min bekant har sålt som privat ägare respektive företagare av en städfirma?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken lag är tillämplig?

Jag tolkar det som att du köpte bilen i egenskap av privatperson, dvs. konsument. Då gäller att om din bekant som du köpte bilen av sålde bilen i egenskap av näringsidkare är det konsumentköplagen (KköpL) som blir tillämplig, eftersom den gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument (1 § KköpL). Om din bekanta istället hade sålt bilen i egenskap av privatperson, hade köplagen varit tillämplig. Det som är avgörande för om din bekant kan anses ha sålt bilen i egenskap av näringsidkare är om försäljningen har en närmare anknytning till den egna näringsverksamheten än till försäljarens privatliv. Om din bekanta har använt bilen inom sitt företag och inte privat, och även om företaget står som ägare till bilen talar det för att din bekanta sålt i bilen i egenskap av näringsidkare och då är konsumentköplagen tillämplig. I mitt svar kommer jag att utgå ifrån att konsumentköplagen är tillämplig i ditt fall.

Fel i vara

Fel föreligger i varan om varan inte överensstämmer med vad säljaren och köparen kommit överens om (16 § KköpL). För att det ska anses föreligga fel i varan ska felet har funnits vid avlämnandet (20 § KköpL). Om felet visar sig inom 6 månader efter det att varan avlämnades skall felet anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art (20a § KköpL). Även om varan sålts i befintligt skick innebär det inte att säljaren blir fri från allt ansvar. Om bilen visar sig vara i sämre skick än köparen kunde räkna med, med hänsyn till pris, ålder och körsträcka, kan bilen ändå anses som felaktig. (17 § KköpL).

Så om bilen kan anses som felaktig beror dels på vad du och säljaren avtalat om och om felet fanns vid köpet. Eftersom felet visade sig inom 6 månader är utgångspunkten att felet ska anses ha funnits vid köpet. Säljaren måste då motbevisa att detta inte var fallet.

Reklamation

Om du vill reklamera bilen måste du göra det inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. Om du reklamerar inom två månader efter det att du märkte felet anses reklamation alltid ha lämnats i rätt tid. Du har dock en maximal reklamationstid på tre år från det att du tog emot varan (23 § KköpL). Eftersom att du meddelat säljaren omedelbart borde reklamationen anses ha skett i rätt tid.

Påföljder vid fel i varan

Om varan är felaktig kan köparen kräva olika påföljder vid fel i varan (22 § KköpL). I första hand kan du som köpare kräva avhjälpande eller omleverans (26-27 § KköpL) och i andra hand hävning eller prisavdrag (28-29 §§ KköpL).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Johanna AmbjörnRådgivare