Felaktig betalning

En företag har lämnat information som är falsk till kronofogden, och jag har ingen aning, så hur kan jag få hjälp i den här situationen?

Lawline svarar

Hej,

Enligt kronofogdemyndighetens hemsida skall du, om du anser att kravet är fel, invända mot det.

"Det kallas att du bestrider kravet. Du skriver i ett brev vad som är fel med kravet och varför. Ange också ditt namn, ditt personnummer och målnumret (som du hittar i föreläggandet). Skicka brevet till Kronofogden så att vi har det inom förklaringstiden.

Därefter skickar Kronofogden ditt brev (bestridandet) till den sökande eller ombudet för att informera om att du har bestridit.

Om sökanden inte håller med om dina invändningar kan sökanden begära att Kronofogden ska lämna över ärendet till domstol. I så fall fortsätter ärendet där. I annat fall kommer Kronofogden att avsluta ärendet."

Läs gärna mer på: http://www.kronofogden.se/Forelaggandeombetalning.html

Vänliga hälsningar

Anonym AnonymRådgivare