Fel registreringsnummer vid betalning av parkering via app leder till parkeringsbot

Parkerade med Q-Park app. Råkade skriva en bokstav fel på reg.numret, X istället för Y. Man skulle också beskriva bilen med modell och färg och det var korrekt gjort. Resultatet blev 400 kr i böter. Är detta rätt?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Denna fråga har prövats i hovrätten, RH 2016:42. Hovrätten konstaterar att den som använder parkeringsappen är den som har skyldighet att se till så betalning sker för rätt bil. Genom att använda appen har du accepterat de avtalsvillkor som finns uppställda av parkeringsbolaget, däribland din skyldighet att ange rätt registreringsnummer. Det är din skyldighet som avtalspart att läsa de villkor som parkeringsbolaget uppställt.

Eftersom du skrivit fel registreringsnummer vid betalning av parkeringen har boten utfärdats korrekt. Mitt tips till dig är alltså att betala boten eftersom det kommer bli svårt att få rätt i frågan.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare