Fel registreringsnummer i parkeringsapp leder till parkeringsbot

Hej. Betalade med min Q-park app. En annans bils regnummer har kommit in i min app och lagt sig först. Den andra bilen står avställd på Bilia i Haninge och jag har ingen aning om hur det regnummret kommit in i min app. Har visat allt detta i mejlväxlingen med deras överklagansenhet. Detta struntar Q-park i och hävdar att jag ska se till att har rätt regnummer i appen trotsa att jag inte hade någon anledning att tro att det skulle finnas ett annat nummer. Har parkerat i samma garage på Kvarnholmen Stockholm ett otal gånger och plötsligt händer detta. Har överklagat och nu har Q-park återkommit och hävdar att det är omöjligt att någon annan än jag har lagt till ett regnummer i min app. Hur ska jag göra? Det är en helt galen situation och man hävdar något som är fullständigt uteslutet och orimligt.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tyvärr så är det du som använder appen som har skyldigheten att se till så du betalar parkering för rätt bil. Genom att använda appen har du accepterat de avtalsvillkor som finns uppställda av parkeringsbolaget och däribland din skyldighet att ange rätt registreringsnummer. Det är din skyldighet som avtalspart att läsa de villkor som parkeringsbolaget uppställt.

Anledningen till att man får en parkeringsbot är för att när parkeringsvakten utfärdar sin kontroll och fel registreringsnummer angetts blir betalningen inte synlig, vilket tyvärr landar på dig eftersom du som avtalspart inte uppfyllt dina skyldigheter. Samma sak gäller när man bara råkat skriva en siffra eller bokstav fel på registreringsnumret,

Det har tidigare prövats i domstol angående när man enbart har skrivit en siffra eller bokstav fel i appar/ SMS parkering. Då har den felskrivande bilisten fått rätt i tingsrätten men inte i den högre instansen hovrätten. Hovrätten anser att man som parkerande har ett "långtgående ansvar" för att lämna rätt registreringsnummer, och det är hovrättsdomen som polis och parkeringsbolag nu lutar sig mot i sina bedömningar. Utifrån detta skulle jag därför säga att detta även gäller i ditt fall då det är ett helt annat registreringsnummer.

Jag förstår att du känner att det är orättvist och att du vill försöka göra något mer åt saken. Men mitt tips till dig är att betala boten. Det kommer nämligen bli oerhört svårt att försöka få rätt i och med att det finns rättsfall till parkeringsbolagets fördel.

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare