Fel registreringsnummer i parkeringsapp

Hej, jag parkerade min bil på Kista mässan och betalade avgift via app i telefonen. När jag sen kom tillbaka hade jag fått p-bot. Såg då att jag skrovit fel reg nummer. Min pappa hr dyslexi, jag har inte utretts men misstänker att jag också har de. Det felaktiga det numret visade sig tillhöra en avskriven skrotad bil. Jag har kvitto på inbetald p-avgift. Ska jag överklaga?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan besvaras delvis med stöd av allmänna principer om avtal, eftersom tillämplig lag saknas. När du parkerar din bil på ett bolags parkering ingår ni ett avtal. De ska tillhandahålla parkeringsplats för utsatt tid, och du ska betala för den. En grundprincip inom juridiken är pacta sunt servanda, vilket betyder att avtal ska hållas.

Som avtalspart har du accepterat den avtalsvillkor som ställs upp av bolaget. Eftersom du angav fel registreringsnummer, har du "inte betalat" för din parkering. En parkeringsvakt kan vid kontroll inte se betalningen, eftersom den är gjort i fel registreringsnummer.

Det har tidigare prövats i domstol angående när man enbart har skrivit en siffra eller bokstav fel i appar/ SMS parkering. Då har den bilisten som skrivit fel registreringsnummer fått rätt i tingsrätten men inte i högre instans vid överklagande. Hovrätten anser att bilisten har ett "långtgående ansvar" för att lämna rätt registreringsnummer, och det är hovrättsdomen som polis och parkeringsbolag nu lutar sig mot i sina bedömningar.

Tyvärr tror jag därmed att det kan bli väldigt svårt att få rätt om du överklagar bötern, och jag rekommenderar dig därför att betala den.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Felicia FredinRådgivare