Fel pris vid köp

Om jag till ett företag genomfört ett köp av mobiltelefon på nätet som sedan leverantören av misstag prissatt fel, kan de då häva köpet?

Priset stod på hemsidan och köpet genomfördes med kortköp och jag har fått en bekräftelse.

Då priset av misstag blev satt för lågt på hemsidan så vill nu leverantören häva köpet.

Har de rätt till det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utgångspunkt
Ett avtal anses som bindande genom anbud och accept, 1 § avtalslagen. Sedan är utgångspunkten att avtalet ska hållas enligt principen pacta sunt servanda.

Eftersom det har funnits ett pris som framgått av hemsidan samt att du fått en bekräftelse då köpet genomfördes, har du därmed ingått ett avtal och det skrivna priset bör vara gällande. Dock kan leverantören hävda att du var i ond tro vid köpet. Det innebär att du vid köpet insåg eller borde ha insett att det priset som angavs på hemsidan inte stämde, i detta fall att du som köpare borde ha insett att det angivna priset inte är rimligt för mobilen, enligt 32 § avtalslagen.

I och med att jag inte vet vad du betalat för mobilen och vilken typ av mobil det är, blir det svårt för mig att göra en bedömning huruvida priset för den aktuella mobilen är rimligt eller inte.

Tillvägagångssätt
För att kunna stå fast vid det priset som du betalat för mobilen behöver du argumentera för att du inte varit i ond tro om priset. Huruvida du skulle ha framgång för en sådan argumentation beror på vad den typen av mobilen kostar hos andra kedjor och hur stort det skiljer sig från vad du betalat. Samt vad de begär för pris för mobilen nu och hur stor skillnad det är. Skulle företaget ändå motsätta sig din argumentation, kan du vända dig till domstol ifall du tror att din argumentation skulle hålla. Min enkla gissning är att om priset skiljer sig avsevärt från vad mobilen kostar i vanliga fall, lär du ha svårt med framgång i en domstol. Självklart kan du prata med företaget och försöka komma överens med en kompromiss, utan att blanda in någon domstol i det hela.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, återkom gärna ifall du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Victoria NajafiRådgivare