Fel personnummer i hyresavtalet

Hej, skrev på ett hyresavtal men det står fel personnummer på kontraktet jag skrev på. Blir avtalet då ogiltigt?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Nej, avtalet är inte ogiltigt. Det finns inga direkta formkrav på ett hyresavtal, förutom att det ska vara skriftligt om hyresvärden eller hyresgästen begär det, vilket framgår av 12 kap. 2 § jordabalken (vilket även kallas för hyreslagen). Det finns därför inga strikta formkrav som medför en ogiltighet om ex. ett personnummer är felaktigt eller ett namn är felstavat. Det kan dock bli problem ifall det är sådana fel i kontraktet att man inte kan identifiera vem som är hyresgästen.

Fastän avtalet står fast rekommenderar jag dig att ta kontakt med din hyresvärd eller hyresgäst så att felet kan rättas till.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och du är varmt välkommen att ställa fler frågor om du undrar något mer.

Med vänlig hälsning

Joel ÅkerlindRådgivare