Fel på husbil

Hej,

Jag och min flickvän köpte en begagnad husbil för dryga 100000 kr, vi hann köra ca 10 mil till vår uppställnings plats. Sen blev vi stående, kylarvattnet bara sprutade ut.

Firman vill ej stå varken för bärgning eller reparation.

Står på köp avtalet att ftg:et ej lämnar nån garanti.

Hörde av mig till firman ca 1 timme efter köp via mail och informerade dom.

Sen har jag haft kontakt med tidigare ägaren av den husbil vi köpte, och dom har tydligen också nån form av problem med firman efter deras inköp av en ny.

Och firman har tydligen sagt till dom för att ge dom dåligt samvete att deras inbytes bil har skurit, den bil vi har köpt. Då har jag ställt frågan hur kan dom veta att den skurit utan gjort nån felsökning på den sen vi köpt den?

Vad tror ni? Är det nått som man kan få rätt i?

Med vänlig hälsning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom ni köpt husbilen av en firma så är konsumentköplagen (KköpL) tillämplig.

Felbedömningen

När det handlar om att bedöma ett fel i varan säger KköpL 17 § att trots att ingen garanti lämnats eller varan sålts i befintligt skick så är vara ändå felaktig om den avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta.

Det köparen med fog kunnat förutsätta bedöms utifrån varans uppenbara skick, pris och övriga omständigheter. Köper man världens vrak för ett väldigt lågt pris kanske man inte ha fog att förutsätta att den tar sig runt jorden. Köper man däremot en husbil för 100.000 kr borde man kunna förvänta sig att den ska ta sig till köparens hemort. Det finns alltså alltid en lägsta nivå för saker man köper, särskilt i ett konsumentförhållande.

Påföljder

För att ha rätt till påföljder måste man reklamera enligt KköpL 23 §, vilket ni har gjort föredömligt.

De första påföljderna man har rätt att kräva finns i 22 §. Man börjar med ett avhjälpande eller en omleverans. Ett avhjälpande betyder att firman lagar det felet som uppkommit. Fungerar inte det blir en omleverans aktuell, alltså en motsvarande husbil.

Fungerar inte de alternativen finns prisavdraget som är en ersättning där köparen försätts i samma läge som om varan inte varit felaktig. Det kan till exempel innebära ersättning för en lagning hos någon annan. Sista anhalten är en hävning av hela köpet. Då återgår husbilen till säljaren och ni återfår köpesumman samt de omkostnader som köpet inneburit.

Ni har även rätt att kräva skadestånd enligt KköpL 32 §.

Behöver ni hjälp att utforma en talan eller behöver ytterligare rådgivning i ert ärende kan ni boka en tid hos oss på www.lawline.se/boka .

Hoppas ni fått hjälp på vägen och lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare