Fel i utförd VVS-tjänst - Vilka krav kan jag ställa som konsument?

Vi har skrivit en avtal gällande allt vatten och avloppsarbete med en auktoriserad VVS firma kring vår nybyggnation av hus. I anbudet anges det att varmvattencirkulation ska installeras. Tyvärr har detta missats och nu vill firman endast återbetala beloppet för funktionen varmvattencirkulation. Vi tycker att det inte känns rimligt att de endast ska betala tillbaka en summa som avser denna funktion. Vi inte kan få/lägga till denna funktion nu i efterhand (pga då måste ALLA rör dras om och grund/golv/väggar tas upp på nytt) En kostnad och åtgärd som är nästan oöverblickbar och som skulle ta månader i anspråk och göra huset obeboeligt. Det som gör att vi inte känner oss nöjda med deras erbjudande är att vi har inte fått en funktion som vi ansåg nödvändig i ett större hus med långa rördragningar och badrum långt från varmvattenberedare och att VVS firman kommer undan med att göra fel trots tydlig specifikation i anbudet. Vi tycker inte att den återbetalningen står i proportion till den skada som är gjord. Vad kan vi göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är konsumenttjänstlagen (KTjL)

Enligt 9 § KTjL ska tjänsten anses felaktig om resultatet avviker från vad som får anses avtalat. Utan att ha sett avtalet och utan ingående kunskap om alla för ditt ärende relevanta omständigheter är det naturligtvis svårt att göra en adekvat bedömning., vilket du säkert förstår. Men givet den information som du har lämnat enligt ovan står det i vart fall klart att den avtalade varmvattencirkulationen inte har installerats. Det bör därför, såvitt jag kan bedöma, inte kunna betraktas som någonting annat än ett fel i den beställda tjänsten. Och utifrån antagandet att det rör sig om ett fel i konsumenttjänstlagens mening kan följande anföras som svar på din faktiska fråga.

I 16 § KTjL sägs att om tjänsten är felaktig utan att det beror på något förhållande på konsumentens sida, får konsumenten hålla inne betalningen enligt 19 §. Han eller hon får vidare kräva att felet avhjälps enligt 20 § första stycket eller också göra avdrag på priset eller häva avtalet enligt 21 §. Av andra stycket i den förstnämnda paragrafen följer dessutom att konsumenten får kräva skadestånd av näringsidkaren enligt vad som sägs i 31 §. En grundläggande förutsättning för att överhuvudtaget kunna åberopa någon av felpåföljderna är dock att du som konsument gör en reklamation.

I 17 § 1 st. KTjL anges att om konsumenten vill åberopa att tjänsten är felaktig ska han eller hon underrätta näringsidkaren om detta inom skälig tid efter det att han eller hon märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Underrättelse som sker inom två månader efter det att konsumenten märkt felet ska alltid anses ha skett i rätt tid. Reklamationen får dock inte ske senare än tre år eller, i fråga om arbete på mark eller på byggnader eller andra anläggningar på mark eller i vatten eller på andra fasta saker, tio år efter det att uppdraget avslutades, såvida inte annat framgår av en garanti eller liknande utfästelse. Om tidsfristerna inte följs går rätten att åberopa eventuella fel förlorad, 18 § KTjL. Men i förevarande fall synes den risken inte vara särskilt stor.

Min uppfattning är att du bör kräva ett avhjälpande enligt 20 § KTjL. Och avhjälpandet ska ske inom skälig tid. Jag tolkar din ärendebeskrivning som att du redan har betalat för arbetet. Om så inte är fallet bör du även nyttja ovan nämnda detentionsrätten, dvs. din rätt att hålla inne betalningen, vilken följer av 19 § KTjL vari det uttalas att konsumenten får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge honom eller henne säkerhet för hans krav på grund av ett fel hos tjänsten. Om betalningen redan är erlagd och ett avhjälpande inte kommer till stånd bör du rikta ett formellt krav mot firman, exempelvis genom ett kravbrev. I värsta fall kan frågan dock behöva hänskjutas till domstol.

Med tanke på att felet verkar vara av väsentlig betydelse för dig och bruket av det nya huset kan det eventuellt även föreligga grund för hävning och skadestånd, se 21 § KTjL. Notera dock att kravet på väsentlighet inte sällan gäller en icke utförd prestation. Om det istället är fråga om en situation då tjänsten, som i det här fallet, är utförd i sin helhet, krävs att syftet med tjänsten i huvudsak är förfelat, dvs. att det föreligger något, alltså ett fel, som kan liknas vid och är av kvalificerad väsentlighet för dig i egenskap av konsument. Med kvalificerad väsentlighet avses ett resultat som är så avvikande från det som följer av avtalet att hela arbetet i princip framstår som värdelöst. Och bedömningen ska initialt göras utifrån konsumentens (din) synvinkel, se prop. 1984/85:110 s. 237 och 357 f

Ett bra och pedagogiskt exempel från praxis på det konsumenttjänsträttsliga området och hur Högsta domstolen (HD) brukar bedöma den här typen av frågor samt vilka hänsynstaganden som ofta är brukliga att göra är avgörandet NJA 2015 s. 110. Notis: HD styr rättspraxis på det här området och är den yttersta uttolkaren av all sådan lagstiftning. Genom sina avgöranden skapar domstolen s.k. prejudikat (normerande/vägledande rättsfall), vilka övriga domstolar i lägre instanser (tingsrätter och hovrätter) informellt har att följa.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare