Fel i tjänst - vilken rätt har jag att få felet avhjälpt?

Hej!

Jag hade en ring som var för stor. Denna ring lämnade jag till en guldsmedsaffär där dom skulle förminska den samt sätta i en till sten (hade redan en sten sedan tidigare).

Jag betalade för arbetet samt extra stenen när ringen var klar men redan 3 månader efter hade ringen tappat båda (!!) stenarna.

Jag kontaktade butiken och dom skulle självklart återställa ringen.

När dom hörde av sig 1 månad senare förklarade dom att min ring hade smält sönder vilket inte ska kunna hända.

Dom gjorde mig en ny ring men satt stenarna

4 mm ifrån varandra istället för 2,5 mm (kanske inte låter mkt men det är stor skillnad).

Jag är inte nöjd med ringen, har haft den på mig och verkligen försökt gilla den men jag kan bara inte tycka om den så som jag gjorde med min förra (pga avståndet mellan stenarna).

Vad ska jag göra? Vad har jag rätt till som kund?

Mvh Anna

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom du som privatperson anlitade en guldsmed för att fixa din ring blir konsumenttjänstlagen tillämpbar enligt 1 §. När du som privatperson anlitar en företagare att utföra en tjänst kan du förvänta dig att tjänsten utförs fackmannamässigt enligt 4 §. I ditt fall smälte guldsmeden sönder ringen och satte dessutom fast stenarna på fel avstånd. Även om det är en olyckshändelse att ringen smältes sönder är tjänsten fortfarande felaktigt utförd enligt 9 § 1 p.

Få felet åtgärdat:

När en tjänst är felaktigt utförd har du som konsument rätt att få felet åtgärdat enligt 20 § Du har alltså rätt att få stenarna satta på rätt avstånd, det ska dessutom ske kostnadsfritt för dig.

Reklamera:

Det är dock väldigt viktigt att du så snart som möjligt reklamerar till guldsmeden att stenarna sitter på fel ställe och att du vill få detta åtgärdat. Som konsument ska man reklamera i skäligt tid. Det är lite oklart vad skälig tid innebär, men om det sker inom två månader från det att du upptäckte felet eller borde ha upptäkt felet är reklamationen alltid i skälig tid enligt 17 § första stycket. Om man inte reklamerar felet i tid förlorar man rätten att få felet åtgärdat enligt 18 §

I ditt fall upptäckte du nog att stenarna satt fel redan då du hämtade ringen hos guldsmeden och då har du från denna tidpunkt två månader att reklamera. Mitt råd till dig är att ta kontakt med guldsmedsaffären så snart som möjligt och berätta att stenarna sitter fel och att du vill att de rättar till felet.

Andra möjligheter:

Är det så att guldsmeden inte rättar till stenarna har du som konsument rätt att få avdrag på priset enligt 21 §. Ett eventuellt prisavdrag ska motsvara vad det skulle kosta för dig att få felet åtgärdat av någon annan. I din situation är dock det enklast om den aktuella guldsmeden kan rätta till felet.

Sammanfattning:

Arbetet på din ring är felaktigt utfört och du har därför som konsument rätt att få felet fixat. Guldsmeden ska därför rätta till avståndet på stenarna kostnadsfritt. Det är dock väldigt viktigt att du så snart som möjligt meddelar guldsmeden vad som är fel och att du vill få felet avhjälpt.

Hoppas mitt svar var till någon hjälp.

Vänligen,

Lisa NaudotRådgivare