Fel i journalen

Hej. Skriver för att be om råd hur jag ska göra. För en tid sedan kollande jag igenom min sjukjournal och fick en smärre chock. Det är så många fel och kränkningar där så jag vet varken ut eller in. Jag har försökt prata och förklara för läkare främst på [X] Vårdcentral men de hävdar att de inte gjort något fel och anser de har rätt. De skrattar bort det jag säger. Känner mig så mobbad. Dels gäller det alla kränkningar i Sjukjournalen och hur jag ska förfara, dels för att jag behöver mina tabletter [receptbelagd medicin] och det har aldrig varit något problem tills för en tid sedan. PGA min Aspergers, Paniksyndrom och Generaliserat Ångestsyndrom brukar jag få det elektroniskt men p.g.a. att det inte står viktiga saker i sjukjournalen och läkare får jag inte mina tabletter nu och de tror jag måste besöka läkare regelbundet. När man har en diagnos kan det vara väldigt svårt och jag har tappat totalt orken att försöka och så trött på att bevisa saker jag inte behöver. Jag har börjat tappa allt förtroende för läkare och det har bidragit till att jag fått depression, PTSD, utmattning och utbrändhet och en rad andra saker. Isolerar mig och vill bara skydda mig. Undrar hur jag ska orka agera. De talar aldrig om saker för mig men de kan skriva om det. Det är också hur det står. Andra ser ju vad som står och måste det stå vissa saker överhuvudtaget. Det är så jobbigt och jag bara undrar, får läkare göra så här.

Tack. Hoppas ni får en överblick för det har blivit så krångligt. Vad gör jag.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att det står saker i din journal som du inte håller med om. Det verkar också som att du numera måste gå till läkare varje gång du vill ha viss receptbelagd medicin utskriven, istället för att få dem löpande.

Patientjournal

Regler om journaler finns i patientdatalagen (2008:355), PDL. Bland annat läkare är skyldiga att föra en patientjournal (PDL 3 kap 3 §). I journalen får bara stå saker som behövs för att erbjuda en bra och säker vård (PDL 3 kap 5 §, 2 kap 4 § och 3 kap 2 §). Det är främst upp till läkarna att avgöra vilken information som ska stå i journalen.

Rättelse

Information i journalen får inte raderas, den får däremot rättas (PDL 3 kap 14 §). Återigen är det upp till en läkare att rätta uppgifterna. Du har dock rätt att få infört i journalen att du inte håller med om uppgifterna (PDL 3 kap 8 §).

Radering av journalen

Journalen får raderas, efter beslut från Inspektionen för vård och omsorg (PDL 8 kap 4 §). Det gäller dock bara om behandlingen helt avslutats och det inte finns något intresse att bevara journalen. Det verkar inte vara fallet i ditt fall.

Medicinen

Det är främst läkare som får skriva ut receptbelagd medicin (HSLF-FS 2021:75). Det innebär att om en annan läkare gör en annan bedömning kan den läkaren skriva ut medicinen. Du verkar dock ha försökt hos flera läkare redan. I så fall är det tyvärr deras bedömning som är den som gäller.

Sekretess

Även inom vården (mellan anställda på en vårdcentral) gäller sekretess. Bara den som är direkt involverad i vården av dig har rätt att läsa din journal (PDL 4 kap 1 §). Du har rätt att begära att elektronisk överföring mellan läkare spärras (PDL 4 kap 4 §). Även om jag förstår att man känner sig utlämnad har inte någon förutom den personal som behandlar dig vare sig rätt eller intresse av att läsa uppgifterna om dig.

Sammanfattning

Uppgifterna i journalen får inte tas bort men får rättas. Om ingen läkare vill rätta uppgifterna får du begära att det ska antecknas att du inte håller med om det som står i journalen. Om ingen läkare är villig att skriva ett löpande recept på din medicin finns det tyvärr inget man kan göra.

Vad du kan göra

Patientnämnden är ett organ som är fristående från sjukvården men som kan hjälpa dig att komma i kontakt med en annan läkare eller ge dig råd om du vill anmäla sjukvården. Det finns en patientnämnd i varje region, och du ska vända dig till den som omfattar din vårdcentral. På den här sidan (länk) finns information om hur du kommer i kontakt med patientnämnden.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vidar WicklundRådgivare