FrågaKÖPRÄTTÖvrigt09/08/2013

Fel i bostadsrätt som varit föremål för tvångsförsäljning

Hej Om kronofogden säljer en bostadsrätt till en konsument och efter köpet upptäcker konsumenten en stor vattenskada och mögelbildning i badrummet. Kronofogden säljer bostadsrätten i befintligt skick, men gäller det även om felet är dolt och hälsosamt farligt för konsumenten. Detta är inget dödsbo utan en avhyst person som haft en skuld hos kronofogden. vem betalar för vattenskadan, köparen, kronofogden eller gäldenären?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Kronofogdemyndigheten är en opartisk aktör som hjälper till att sälja gäldenärens egendom för att borgenären ska kunna få betalt. Kronofogden betraktas alltså inte så som säljaren, utan säljaren är fortfarande den tidigare bostadsrättsinnehavaren, dvs. gäldenären.

Kronofogden kan efter ansökan av bostadsrättsföreningen tvångsförsälja en bostadsrätt. Försäljningen sker då i befintligt skick. Vid försäljning av bostadsrätt i befintligt skick begränsas säljarens felansvar till att endast gälla för de fall att bostadsrätten är i väsentligt sämre skick än vad köparen med fog kunde förutsätta (19 § köplagen (KöpL)).

Kronofogden ansvarar således inte för vattenskadan. Huruvida det blir köparen eller säljaren (gäldenären) som ansvarar för skadan beror alltså på om vattenskadan gör att bostadsrätten är i väsentligt sämre skick än vad köparen haft fog att förutsätta.

I bostadsrättslagen (BRL) och utsökningsbalken (UB) finns bestämmelser om själva förfarandet vid tvångsförsäljning av bostadsrätt.

KöpL hittar du https://lagen.nu/1990:931

BRL hittar du https://lagen.nu/1991:614

UB hittar du https://lagen.nu/1981:774

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare