FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/04/2020

Fd make vägrar bodelning

Jag och fd maken är skilda sedan någon månad tillbaka efter 6 månaders betänketid.

Vi har fastighet, bil och husvagn. Dessutom har jag tvingats plocka ihop mitt nya hem utan möbler från det gemensamma hemmet vilket varit kostsamt.

Vi har fått förslag på bodelning från en jurist, men han går inte med på värderingen och kommer inte med egna förslag jag kan ta ställning till. Jag undrar om det finns något sätt att tvinga fram bodelningen? Har inte hjälpt med bodelningsförrättare då han inte bistår och jag inte kan ta fram den infon han ska bidra med. Han lovar att bistå, sedan gör han inte det. Har försökt få igång detta sedan tidig december -19.

Hur kan jag göra för att få min del?

Lawline svarar

Hej!

Som som huvudregel är bodelning obligatoriskt när man varit gifta.

Jag tolkar det som att du redan ansökt om. En bodelningsförrättares uppgift är ytterst att få till en bodelning. Bodelningsförrättaren har därför befogenhet att med bindande verkan själv besluta hur giftorättsgodset ska fördelas mellan två makar, i den utsträckning de själva inte kan enas om en fördelning. För din del innebär detta därför att en bodelning kommer att kunna äga rum även om din make inte vill medverka till en sådan.

Alternativt kan du anlita en jurist som företräda dig i frågan men även upprätta ett förslag om hur bodelningen kan se ut. Juristen kan även kontakta din make gällande bodelningen vilket i vissa fall kan vara effektivare än om du själv kontaktar din fd make.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Sandra RustRådgivare