FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis31/10/2021

Fåt polisen fotografera mig trots att jag inte är misstänkt?

Hej, jag satt i en bil med min vän som körde men vi blev sen stoppade av 3 polisbilar. Jag brukar vika upp en balacalva och använda som mössa men hade den i fickan denna gången. Polisen gjorde en helkroppsvisitering på mig samt en P20 på bilen. Han valde sen att fotografera mig men jag ifrågasatte honom pga vi var inte misstänka eller anhållna för något, får polisen fotografera en trots man inte vill?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att fotografera någon mot dennes vilja är ett tvångsmedel som förutsätter stöd i lag. Enligt lag får fotografi tas på den som är anhållen eller häktad. Förutom den som är häktas eller anhållen får fotografi tas på en enskild om åtgärden kan innebära att brott med fängelse i straffskalan klaras upp (28 kap. 14 § rättegångsbalken).

Vidare står i förordning om fingeravtryck m.m. att om det behövs för att utreda brott på vilket fängelse kan följa, får fingeravtryck och fotografi tas också av den som misstänks för brottet utan att vara anhållen eller häktad för detta samt av den som inte är misstänkt för brottet ( 2 § förordning om fingeravtryck m.m.)

Sammanfattningsvis får polisen fotografera även personer som inte är misstänkta för brott förutsatt att fotografering behövs för att utreda brott på vilket fängelse kan följa. Polisens ingripande mot dig har således stöd i lag.

Hoppas att jag kunde besvara din fråga.

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare