FrågaFAMILJERÄTTFaderskap03/02/2015

Fastställande av faderskap

Hur får jag reda på vem som är min biologiske far? Vart vänder jag mig?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Vad gäller faderskapet till ett barn, presumeras en man som är gift med mamman till barnet vara barnets far, se 1:1 föräldrabalken (FB). Finns det ingen tydlighet kring vem som är barnets far, är istället socialnämnden i den kommun där barnet bor skyldig att utreda saken, se FB 2:1.

För fastställande av faderskap kan du vända dig till föräldrarätten i den kommun där du bor. Dem kan vidare hjälpa dig i ditt specifika fall.

Jag hoppas att detta var svaret på din fråga.

Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Anna PieschlRådgivare