FrågaFAMILJERÄTTFaderskap04/02/2014

Fastställande av faderskap

Jag är sambo och ska får barn om tre månader. Hur länge måste man vara gift för att slippa skriva faderskapsbekräftelse? Utifrån vad jag kan läsa i föräldrabalken 1949:381, 1 kap 2§ 3e punkt så kan man bli tvungen att fastställa faderskap fast man är gift om "barnet har avlats före äktenskapet". Vad menas med avlats?

Lawline svarar

Hej!

Är modern gift med en man när barnet föds presumeras (antas) mannen vara fader till barnet enligt den s.k. pater-est-regeln och 1 kap. 1§ Föräldrabalken (1949:381). Det saknar då betydelse ifall barnet är avlat före eller under äktenskapet, så länge äktenskapet är bestående när barnet föds. Med andra ord är det tillräckligt att man är gifta med varandra när barnets föds.

1 kap. 2§ är tillämplig endast när det gäller hävande av faderskap till barn för mannen i ett äktenskap. Med "avlats" menas då tidpunkten för när barnet kom till genom samlag (eller konstgjord befruktning).

Om faderskapspresumtion ej föreligger fastställs faderskapet genom dom eller bekräftelse, se 1 kap. 3§. Enligt 1 kap. 4§ ska en skriftlig bekräftelse bevittnas av två personer och insändas till Socialnämnden för godkännande. Denna bekräftelse kan lämnas redan innan barnet är fött, se 3 st. samma lagrum.

Vänligen
Lawline RådgivareRådgivare