FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/10/2020

Fastnat på fartkamera - vad gäller?

Hej!

Om jag blivit tagen två gånger innan av fartkamera, inte kört jättemycket för fort.

Kanske på loppet av 1 1/2 år.. Nu blev jag tagen för 3dje gången, men vet inte hur fort jag körde.

Finns det något som säger att efter 3dje gången drar dom in mitt körkort?

eller hur funkar det? har inte fått hem något brev än.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Vad gäller när man kör för fort och fastnar i en fartkamera?

När man fastnar på en fartkamera så skickas det en bot hem till föraren till bilen. Om föraren inte kan identifieras, så skickas dock brevet till ägaren till bilen. Det brukar ta ca. 2-3 veckor innan man får boten hem till sig på post. Bötesbelopp utges normalt vid fortkörning, men beloppet beror på hur mycket över hastighetsgränsen du har kört samt vad för slags väg det var. Det är svårt för mig att ge dig ett exakt svar eftersom du inte angivit om det var en 30 - väg, 50-väg, eller 70- väg det var du körde på när du fastnade på kameran.

Men om du exempelvis körde på en 50 - väg eller lägre så gäller följande bötesbelopp:

Km/ tim över = Bötesbelopp (kr)

1-10 = 2 000

11-15 = 2 400

16-20 = 2 800

21-25 = 3 200

26-30 = 3 600

31 - = 4 000

Indraget körkort?

Om du kör väldigt mycket fortare än hastighetsbegränsningen så är risken att du kan bli av med körkortet under en tid. Det är Transportstyrelsen som bestämmer om återkallelse av körkort och spärrtid. Vid fortkörningsbrott återkallas körkortet i regel om du har kört mer än 30 km/h för fort på en 70-väg.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emma GuranderRådgivare