FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/10/2018

Fastnat på fartkamera med lånad bil - polisens utredning

Igår fastnade jag på fartkamera med blixt. Det är min fru som äger bilen. De kommer ju se att det inte var hon som körde. Har de rätt att per automatik kolla upp resten i familjen som är skriven på samma adress eller måste hon godkänna det eftersom bilen är hennes?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är polisens ansvar att utreda fortkörning som registreras av fartkameror. En förutsättning för att man som ägare till en bil ska kunna bli ansvarig för fortkörning är att man själv har kört bilen. Detta innebär att endast föraren kan bötfällas för fortkörning.

I ditt fall saknas således förutsättningar för att ägaren ska bli skyldig att betala fortkörningsböter. Under polisens utredning kontrolleras fordonet och möjliga förare i olika register. Om det inte går att identifiera föraren skickas en förfrågan till fordonets ägare om vem som har kört fordonet. Det kan poängteras att det inte finns något krav på att ägaren till bilen måste uppge vem det är som har kört bilen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare