Fastighetsförvärv som grund för uppehållstillstånd och/eller visum

Hej. Jag undrar om någon medborgare utanför EU köpa en fastighet i Sverige, kan han få visum eller uppehållstillstånd pga det? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En person som inte är EU-medborgare får absolut köpa en fastighet i Sverige. Ett förvärv av en fastighet i Sverige har dock ingen inverkan på vederbörandes förutsättningar att få uppehållstillstånd. Det är däremot möjligt att visum beviljas med anledning därav. Visum kan beviljas för t.ex. affärsbesök och annat särskilt angivet syfte av exempelvis ekonomisk natur. Det är alltså möjligt att visum beviljas med anledning av förvärvet och sedermera för besök i syfte att förvalta den förvärvade fastigheten.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Lawline RådgivareRådgivare