Fastighetsförsäljning

hej .ska sälja mi andel i en stuga som ,vi är fyra stycken om .det blir två som ska köpa

kan dom ge bort den som gåva .

måste jag betala skatt. på gåvan

eller ta upp det i deklaration

.

Lawline svarar

Hej,

och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga. Reglerna som styr beskattningen vid överlåtelse av fast egendom hittar du i inomstskattelag (IL) och i lag om stämpelskatt vid inskrivningsmyndighet (StL). IL hittar du https://lagen.nu/1999:1229 och StL hittar du https://lagen.nu/1984:404.

Jag kommer i det följande utgå ifrån att din fråga gäller en fastighet.

Om du säljer fastigheten måste du ta upp kapitalvinsten i din deklaration IL 41:1 & 2, 42:1 & 44:3 samt StL 4 § - att beakta är dock att du och köparen enligt lagtexten delar på stämpelskatten StL 27 §.

När de har köpt den från dig finns det inget som hindrar dem från att ge bort den delen som de köpt – så länge ni inte avtalat om något annat. Under förutsättning du inte på något sätt är en del av den transaktionen så kommer du inte att behöva skatta för den.

Är det något jag har missuppfattat i din frågeställning eller om du har några fler frågor är du hjärtligt välkommen att höra av dig igen.

Bästa hälsningar

Mattias OlssonRådgivare