Fastighet och lån

Hej, jag och min syster äger ett hus tillsammans hon äger 3/4 och jag är 1/4.

Min syster fick ta över 1/2 som vår mamma ägde innan, på grund av att vår mamma hamnade hos kronofogden och för att rädda hus tog min syster mammas del. Det här var 2015 och jag var inte myndig.

Nu 2018 så är jag 20 år och min syster vill att jag tar över hennes del i huset. Det jag undrar är om hon kan ge sina 3/4 som gåva eller om jag måste köpa ut henne?

Samt så har både min mamma och syster tagit lån på huset när jag fortfarande inte var myndig och undrar vad som kommer att ske med de eventuella lånet om jag nu skulle få huset som gåva eller eventuellt köpt ut henne?

Mvh Mathilda Oja

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valde Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar om din syster kan ge fastigheten som en gåva samt vad som händer med lånet.

Till din första fråga så är det helt okej och vanligt att ge fastigheterna i gåva. Ingen skatt behöver betalas, det enda ni behöver göra är att skriva dig som ägare.

Till frågan om lån: Lån på fastigheter ges genom att man använder huset som säkerhet, 6:1 JB. Det speciella med panträtter är att de finns kvar även när fastigheten ändrar ägare.

Det betyder att din syster och mamma fortfarande är ansvariga över lånet, men om de inte skulle kunna betala fordringen så kan banken ta huset som betalning.

Ni kan även gå till banken och fråga om du kan ta över ansvaret för lånet, då är du låntagaren och har ansvar över att betala räntor och amortering

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare