FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet21/05/2013

Fastighet och lagfart

Vilka bevis krävs för att bevisa att jag är rättmätig ägare till en fastighet? Har ett köpeavtal som är registrerat i Domsagas kansli och där det står att fastigheten överlåtes till......... Och tillträde till fastigheten får ske omedelbart. Har även lagfart. Vad krävs det mer?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

I jordabalkens 20 kap. 1 § stadgas att den som med äganderätt förvärvat fast egendom ska söka inskrivning av förvärvet (lagfart) inom tre månader.

Om du har sökt lagfart, och dessutom fått bifall till denna är det enda beviset som krävs för att visa att du är rättmätig ägare till fastigheten. Att du dessutom har köpebrev stärker äganderättsförhållandena ytterligare, men att visa lagfart räcker för att stärka din äganderätt.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare