FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott22/12/2015

Fartkamera och fortkörning - Lånad bil

Hej , min bil är utlånad som står på mej. Den som lånat bilen har ev.böter genom fortkörningskamera. Måste jag som ägare uppge vem som lånat min bil eller betala ev. Böter . En fråga åt en bekant

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Endast bilens förare kan bötfällas för fortkörning. Detta innebär alltså att en förutsättning för att man som ägare till en bil ska bli ansvarig för fortkörning är att man själv har kört bilen.

I detta fallet verkar inte ägaren till bilen ha kört den, utan den var utlånad till en annan som verkar ha gjort sig skyldig till fortkörning. Detta innebär att det saknas förutsättningar för att ägaren till bilen ska bli skyldig att betala eventuell fortkörningsböter.

Det finns inte heller något krav på att ägaren till bilen måste uppge vem det är som har kört den. Detta innebär alltså att om ägaren till bilen får en förfrågan om vem det är som fastnat på bild av en fartkamera sittandes i bilen, så är denna inte tvungen att berätta det.

Mer information avseende ansvaret vid fortkörning och böter kan du läsa på Trafikverkets hemsida, se här.

Hoppas att detta gav dig svar på din fråga.

Vänligen,

Stina JanssonRådgivare