Farmor försökt ta barn från skola utan vårdnadshavares samtycker eller medvetenade

Min son farmor kom till skolan och gick rakt in i klassrummet tog tag i pojkens arm och skulle ta ut honom ,men han inte ändå ut.hon lockade pojken att hans pappa skulle ge pojken pengar och han pojken skulle få träffa honom..

Pojken min son har ej relation till pappa eller farmor som han inte känner.

Vad blir straffet för detta hon gjorde.polis blev tillkopplad och fröken till sonen såg allt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vilket brott?
I detta fall är det fråga om brott som inte blivit fullbordat, farmodern har inte lyckats med det hon önskat att åstadkomma, det vill säga att ta barnet. Det blir därför fråga om försök till brott.

Olaga frihetsberövande, 4 kap. 2 § brottsbalken
Detta brott aktualiseras bland annat när någon mot annans vilja för bort denne. Låt säga att farmodern hade lyckats ta med din son mot hans vilja denna dag, farmodern hade då begått brottet olaga frihetsberövande.

Då brottet inte är fullbordat blir det fråga om försök till olaga frihetsberövande enligt 23 kap. 1 § brottsbalken. För försök krävs att brottet är påbörjat med inte fullbordat. Att brottet inte är fullbordat är redan konstaterat. Då farmodern faktiskt varit på skolan och gjort ett försök att ta med sin din son måste brottet också anses som påbörjat. Försökspunkten är alltså uppnådd. Utöver detta måste det förelegat en fara för att brottet skulle komma att fullbordas vilket det också måste anses ha gjort.

Slutligen måste farmodern haft uppsåt till dels det som ett fullbordat brott hade inneburit, dels till försöket. Med uppsåt menas att man är medveten om vad handlandet innebär och handlar oavsett detta. Med tanke på hur du beskriver fallet anser jag att även uppsåt måste föreligga.

Egenmäktighet med barn, 7 kap. 4 § brottsbalken

Detta brott är subsidiärt till olaga frihetsberövande vilket innebär att man i första hand ska döma till olaga frihetsberövande och att egenmäktighet med barn aktualiseras i det fall olaga frihetsberövande ej går att använda. Brottet innebär att någon avskiljer ett barn under 15 år från den som har vårdnaden om barnet. Om farmodern hade tagit med sig din son hade detta brott varit uppfyllt då din son är 10 år och hon tänkte ta honom utan din vetskap från skolan.

Dock är detta brott inte kriminaliserat på försöksnivå om brottet inte anses som grovt. Utifrån omständigheterna har jag svårt att se att detta skulle rubriceras som grovt. Försök till egenmäktighet med barn är alltså inte aktuellt.

Vilken påföljd?

Vilken påföljd som kan bli för brottet försök till olaga frihetsberövande är väldigt svårt att säga. För försök får man inte döma till ett högre straff än vad som föreskrivs för det fullbordade brottet. För olaga frihetsberövande döms man till fängelse i lägst 1 år och högst 10 år. Om inte brottet är att anses som mindre grovt, då döms man istället till böter eller fängelse i högst 2 år.

Huruvida man ska döma till fängelse i ett år eller 10 år eller en helt annan påföljd beror på en mängd olika omständigheter. Man gör en helhetsbedömning utifrån situationen och utifrån personliga omständigheter. Se 29 kap. brottsbalken. I Sverige finns dessutom en presumtion mot fängelse vilket innebär att man undviker fängelse om så är möjligt. Se 30 kap. 4 § brottsbalken. Istället för fängelse blir det då fråga om skyddstillsyn eller villkorlig dom i kombination med samhällstjänst eller böter alternativt endast böter.

Sammanfattningsvis:
Jag skulle säga att utifrån de omständigheter du beskriver farmodern detta brott bör kunna rubriceras som försök till olaga frihetsberövande. Vilken påföljd denna gärning ger kan jag inte svara på då det som sagt beror på en mängd olika omständigheter. Önskar du mer hjälp rekommenderar jag att du tar kontakt med en jurist inom området straffrätt.

Hoppas att detta svar var till din hjälp. Om du har fler funderingar

Lovisa NilssonRådgivare