FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/02/2021

Färdiga gåvobrev och upprätta gåvobrev

https://lagen.nu/1970:994#K4R6om jag vill överlåta, ge min sambo i gåva min halva del av fastigheten så blir det bara en expedit

ionsavgift på 850 kr har jag läst. Finns det färdiga gåvobrev?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom att det är en gåva av del i fastighet så blir jordabalken, JB, tillämplig.

Gåva enligt JB

Det första du måste komma ihåg med ett gåvobrev gällande fastighet är att formkraven är tillämpliga (4 kap. 29 § JB). Det innebär bland annat att signering krävs och att du ska vara tydlig med vilken fastighet det gäller och hur mycket du ger din sambo. Tydlighet är viktigt så det inte går att tolka gåvobrevet fel.

Mall till gåvobrev

Det finns olika färdiga mallar till gåvobrev. Du kan enkelt hitta ett antal om du googlar "färdig mall gåvobrev" eller liknande. Är du osäker kan du använda dig av en av dessa mallar och sedan rådfråga en jurist om gåvobrevet är bra.

Du kan enkelt göra en sådan koll med våra jurister på Lawline som jobbar med detta. Du kan då boka en tid på vår hemsida. Men vill du inte betala för det så är mitt tips att kolla lagen och mallarna samt vara tydlig.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare