Får vi ha husdjur i vår hyresrätt?

Hej jag och min sambo har hittat en ny lägenhet vi vill flytta till men glömde fråga hyresvärden angående vår innekatt, i annonsen står det inget om husdjur utan där är bara inte ikryssat att djur är tillåtet. Bör jag kunna ta med min katt när vi flyttar ändå eller måste jag lämna bort min katt?

Jag vet att det finns/har funnits personer som bor/bott i trappan bredvid som har hundar

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att förbjuda husdjur i en hyresrätt är generellt sett inte giltigt. Du har alltså som hyresgäst rätt att ha husdjur oavsett vad som står i annons eller hyreskontrakt. Undantaget är om det finns sakliga skäl att inte ha husdjur i lägenheten, till exempel om lägenheten är speciellt anpassad för allergiker eller liknande.

(Reglerna om detta finns i 12 kap 42 § jordabalken).

Sammanfattningsvis finns det inte stadgat i lag att man inte får ha djur i lägenheten även om det står i kontraktet eller annonsen. Undantaget är om det är ett boende anpassat för allergiker. Ni bör alltså kunna ta med er katt till den nya lägenheten och få rätt till att ha den där oavsett vad fastighetsägaren säger. Om fastighetsägaren reagerar på att ni har ett husdjur i lägenheten kan ni kontakta Hyresnämnden för råd och hjälp med hur ni ska bemöta det.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Maya HempelRådgivare