Får verksamhet kräva vaccin intyg av besökare?

Har vi laglig rätt att kräva vaccin intyg vid entrén till våra lokaler, vid dans, teater m.m.?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du bedriver en verksamhet och du undrar ifall du har rätt att kräva vaccin intyg av besökare i era dans- och teaterlokaler.

Till att börja med ska framföras att det finns ett grundlagsskydd mot påtvingade kroppsliga ingrepp (2 kap. 6 § RF). Detta innebär att man inte kan tvinga någon att vaccinera sig.

Grundlagsskyddet mot påtvingat kroppsligt ingrepp är dock en sådan rättighet som kan begränsas enligt lag (2 kap. 20 § RF). Möjligheten att inskränka skyddet för kroppslig integritet till förmån för ett vaccinationstvång finns, men måste då ske genom lag. Vidare får begränsningen endast tillgodose ändamål som är godtagbara i ett demokratiskt samhälle och aldrig gå utöver vad som kan anses vara nödvändigt med tanke på ändamålet med begränsningen (2 kap. 21 § RF). Att införa ett vaccinationstvång kan bli en realitet då förhindrande av smittspridning är en sådan åtgärd som är godtagbart i ett demokratiskt samhälle och kan anses vara en proportionerlig åtgärd. Riksdagen har dock inte ännu utfärdad någon sådan lag, varför krav på vaccination intyg inte har stöd i lag.

Min bedömning är således att, åtminstone utifrån hur samhället ser ut idag, krav på vaccin intyg inte är en tillåten åtgärd.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Nicolina AbaasRådgivare