FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess08/03/2020

Får vem som helst begära utdrag ur belastningsregistret?

Hej, vem kan kolla belastningsregistret? Jag ska börja på en sport (en nybörjarkurs typ) och där vill han som styr själva kursen och registrerar oss osv ha mitt namn och personnummer såklart. Och då undrar jag om denna person i kan gå i ni mitt belastningsregister, asså att han antingen själv som privatperson gör de eller om han har rätt att genom själva "föreningen/klubben" begära utdrag? Borde inte man kunna ha rätt till det i och med att vi sportar, eller det kanske inte är så...? Har för mig att typ skatteverket får begära ut iaf. Jag vet ju inte om han kommer göra det eller någon annan där men bra att veta ifall att liksom. Har han/dom rätt att göra de??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du hör av dig till Lawline med din fråga!

Belastningsregistret ska innehålla uppgifter om den som till exempel ålagts en påföljd för brott enligt 3 § 1 punkten lagen om belastningsregister. Informationen i belastningsregistret är dessutom omfattad av sekretess enligt 35 kapitlet 3 § offentlighets- och sekretesslagen.

Det är endast tillåtet att ta del av informationen när det är särskilt föreskrivet, vem som helt får inte ta del av ditt belastningsregister. Myndigheter, (exempelvis Skatteverket som du skrev) har en sådan föreskriven rätt enligt 6 § lagen om belastningsregister. Förutom personen som utdraget ur belastningsregistret rör har vissa enskilda personer rätt att inhämta uppgifter vid ett anställningsförfarande inom till exempel vård och skola, 9-10 §§ lagen om belastningsregister.

Som svar på din fråga har en sportklubb eller en enskild person som handlar för klubbens räkning ingen sådan rätt.

Vänligen,

Siva ArifRådgivare