FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott09/01/2019

Får Transportstyrelsen återkalla mitt körkort även om jag fått böter?

Hejsan.

Jag körde 42 kilometer för fort på en 90 sträcka. Det var en kompis som sa till mig att dom inte kan ge mig både böter på 4 tusen kronor och spärrtid på mitt körkort. Hur ligger det till igentligen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vid fortkörning och återkallelse av körkort aktualiseras dels en straffrättslig process som leds av åklagare, dels en process av Transportstyrelsen vari ett körkortsingripande kan aktualiseras.

Den straffrättsliga processen kan innebära böter

Om du kör bil för fort kan du dömas till böter för överträdelsen. Om du blir stoppad för fortkörning och erkänner brottet får du i regel böter. Vid allvarligare överträdelser eller för det fall att du inte erkänner brottet överlämnas ärendet till åklagare. Åklagaren kommer sedan att väcka åtal mot dig varefter domstolen får avgöra huruvida du är skyldig till brottet eller ej. Varken åklagaren eller tingsrätten har däremot rätt att återkalla ditt körkort. Eventuell återkallelse sker vid ett senare tillfälle av Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen kan besluta att ditt körkort ska återkallas med en spärrtid

Bestämmelserna om återkallelse av körkort finns i 5 kap. 3 § Körkortslagen, den punkt som i sådana fall skulle kunna vara aktuell är punkten 4 (att körkortshavaren överskridit högsta tillåtna hastighet och överträdelsen inte kan anses som ringa). Att överskrida hastighetsgränsen med 42 kilometer räknas inte som en ringa överträdelse.

Återkallelse av körkort räknas inte som dubbelbestraffning

Transportstyrelsen har en möjlighet att återkalla ditt körkort vid fortkörning, även om det utdelats böter. En återkallelse av ett körkort räknas inte som dubbelbestraffning. I rättsfallet HFD 2015:31 prövade Högsta förvaltningsdomstolen ett mål vari ett körkort återkallats på grund av annat brott som körkortshavaren gjort sig skyldig till och redan straffats för. Domstolen uttalade att en återkallelse inte utgör en form av bestraffning utan en administrativ åtgärd med sociala motiv. Högsta domstolen har även prövat körkortsåterkallelse mot Europakonventionens förbud mot dubbelbestraffning och kommit fram till samma slutsats; en körkortsåterkallelse räknas inte som ett straff och det strider därför inte mot förbudet mot dubbelbestraffning (jfr NJA 2015 s. 587).

Sammanfattningsvis innebär det, som svar på din fråga, att det dels kan utfärdas böter för hastighetsöverträdelsen, dels kan ske en återkallelse med spärrtid. Återkallelsen räknas inte som ett straff i sig varför förbudet mot dubbelbestraffning inte är aktuellt.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare