Får Transportstyrelsen återkalla körkort innan dom?

Om en hastighetsöverträdelse går till tingsrätten, får transporstyrelsen ärendet skickat till sig, med risk för indraget körkort, innan dom fallit?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Återkallelse av körkort är ett körkortsingripande som fattas av Transportstyrelsen enligt körkortslagen (KörkL). Enligt 5:1 KörkL ska ett körkortsingripande med anledning av brottslig gärning när det gäller frågan om brott föreligger grunda sig på en lagakraftvunnen dom, ett godkänt strafföreläggande, ett godkänt föreläggande om ordningsbot eller ett beslut om åtalsunderlåtelse. Huvudregeln är alltså att det ska ha skett en prövning om körkortsfrågan. De brott som kan föranleda ett återkallat körkort regleras i 5:3 KörkL och här ingår hastighetsöverträdelse.

Det finns dock ett undantag från detta. Enligt 5:5 KörkL ska Transportstyrelsen återkalla ett körkort tills vidare i avvaktan på prövning av återkallelsefrågan vid misstanke om brott. Beslutet beror på omständigheterna i det enskilda fallet. Det finns alltså en möjlighet för Transportstyrelsen att besluta om interimistisk återkallelse under tiden frågan prövas men detta beslut ska vara begränsat i tid.

Hoppas att detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Erik OlshovRådgivare