Får styrelseledamot i bostadsrättsförening gå in i garage?

jag bor i en bostadsförening och har ett garage. Alla som har garageplatser står bredvid varandra och vi har ingen vägg emellan varandra och det gör att man kan gå igenom varandras garageplatser.

Nu har jag fått ett papper i brevlådan från min bostadsföreningen om att styrelsen har varit inne i mitt och andras garageplatser och kollat vad vi har i våra garaget utan att vi visste om att styrelsen har var där inne i våra garageplatser. Styrelsen har varit inne i andras skåp och kollad vad dom har i skåpen, har jag fått hört från mina grannar.

Får styrelsen gå in i garagen utan att vi vet om att dom är inne i garagen?

Vilka lagar/stadgar har styrelsen brutit?

Vad har vi boenden att säga till om när styrelsen gör detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 7 kap. 13 § bostadsrättslagen får företrädare för bostadsrättsföreningen endast inträda i boendes lägenheter. Detta får endast göras om det behövs för tillsyn eller för arbete som ansvarar för eller måste genomföra. Sålunda får inte styrelsen gå in i de boendes garage, så länge det inte var en akut angelägenhet. Styrelseledamöterna har gjort sig skyldiga till olovligt intrång (4 kap. 6 § brottsbalken) eller egenmäktigt förfarande (8 kap. 8 § brottsbalken). Min rekommendation är att ni upprättar en polisanmälan.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare