Får styrelse i samfällighetsförening donera pengar utan medlemmarnas godkännande?

Får en styrelse i en samfällighetsförening donera pengar för välgörande ändamål utan medlemmarnas godkännande? Medlemmarna i föreningen informerades efter att donationen gavs.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Samfällighetsföreningar regleras i lagen om förvaltning av samfälligheter. Enligt 4 § nyss nämnda lag kan samfälligheter skötas dels direkt av delägarna vilket kallas för delägarförvaltning eller av särskilt bildad samfällighetsförening, föreningsförvaltning. Med beaktande av uttrycket samhällighetsförening i din fråga utgår jag från att er förening bedriver föreningsförvaltning.

Jag utgår vidare från att beslutet i din fråga fattats av styrelsen då du uttrycker det. Styrelsens kompetens regleras i 35 § lagen om förvaltning av samfälligheter där det framgår att styrelsen sköter föreningens angelägenheter i överensstämmelse med stadgarna, denna lag och föreningsstämmobeslut, så länge det inte strider mot stadgarna, föreningsstämmobesluten samt lag. Därmed hänvisar jag dig i första hand till samfällighetsföreningens stadgar, där bör du kunna utläsa hur beslut ska fattas och om det därmed gått rätt till i ditt fall.  Om det däremot inte anges i stadgarna vad som gäller vid styrelsens beslutsfattande framgår det av 38 § lagen om förvaltning av samfälligheter att huvudregeln vid styrelsesammanträde är att det förslag med mest röster vinner, alltså enkel majoritet. Skulle röstetalet vara lika ska lottning ske och i andra frågor gäller mening som biträtts av ordförande. Detta gäller däremot inte om annat föreskrivs i stadgarna och därför hänvisar jag dig i första hand till dem. En sista sak som är värd att nämna är att föreningen enligt 19 § ska tillgodose medlemmarnas gemensamma bästa vid förvaltningen.

Sammanfattning

I första hand hänvisar jag dig vidare till samfällighetsföreningens stadgar då de kan föreskriva annat än vad som framgår av bestämmelserna jag ovan redogjort för. Föreskrivs inget i stadgarna gäller i normalfallet enkel majoritet vid styrelsebeslut och har beslutet om donation föregåtts av det bör beslutet också vara giltigt.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Om du har fler funderingar är du alltid välkommen med fler frågor till Lawline eller boka tid med en av Lawlines duktiga jurister.

Vänligen,

Olivia SeverinssonRådgivare