Får socialtjänsten självmant begära ut bankuppgifter?

Fråga:

Får socialtjänsten gå in på min bank och titta för en sk stickkontroll?

Och vad händer om jag inte medger att jag vill att de ska göra detta?

Uppehar försörjningsstöd idag.

Mvh

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vänder dig till Lawline. Nedan följer en redogörelse av din fråga.

Socialtjänstens arbete och befogenheter

En utav flera viktiga principer som genomsyrar socialtjänstens arbete är att verksamheten ska bygga på respekt för människors självbestämmande och integritet (1 kap. 1 § tredje stycket socialtjänstlagen). För att socialtjänsten ska kunna bedöma om du har rätt till socialbidrag måste de bedöma din ekonomiska situation. Ett sätt för socialtjänsten att bedöma din ekonomiska situation är att begära att få se ett bankkontoutdrag.

Just på grund av att socialtjänstens arbete präglas av individens självbestämmande och integritet, är det frivilligt för dig att lämna in ett bankkontoutdrag. Att inte lämna in ett bankkontoutdrag kan dock påverka möjligheterna att få socialbidrag. Socialtjänsten har dock inte befogenhet att själva titta på ditt bankkonto, utan uppgifterna måste lämnas frivilligt av dig. Det görs stickkontroller men det ligger framförallt på den enskildes ansvar att redovisa sina inkomster och lämna korrekta uppgifter.

Om du känner att du behöver fortsatt hjälp med ditt ärende rekommenderar jag att du bokar tid med en av våra duktiga jurister. Du kan boka tid enkelt och direkt på https://lawline.se/boka

Hoppas att du fick svar på din fråga! Skriv annars en kommentar så ska jag förtydliga så gott jag kan.

Med vänliga hälsningar,

Adam RajabRådgivare