FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt15/06/2023

Får skyddsvakter bära skjutvapen?

Får en skyddsvakt bära vapen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du undrar om en skyddsvakt får bära vapen, vilket jag tolkar som skjutvapen. Vad en skyddsvakt är samt de flesta av deras befogenheter framgår av skyddslagen. Däremot finns även relevanta bestämmelser i skyddsförordningen samt i PMFS 2017:9 och FFS 2022:3 gällande en skyddsvakts möjlighet att få bära skjutvapen

En skyddsvakt bevakar ett skyddsobjekt
Ibland är det nödvändigt att skydda vissa objekt mot bland annat sabotage eller terrorism (1 § skyddslagen). Ett sådant objekt kan exempelvis vara statschefens residens (se främst 4 § och 5 § skyddslagen). En person som bevakar ett sådant skyddsobjekt kallas för skyddsvakt i de fall personen inte är polisman (9 § andra stycket skyddslagen).

Det finns skyddsvakter som är militära och tillhör Försvarsmaktens personal, samt skyddsvakter som inte är militära och ofta arbetar för ett bevakningsföretag.

Militära skyddsvakter ska som huvudregel alltid bära skjutvapen
Försvarsmakten får meddela närmare föreskrifter gällande vilken utrustning skyddsvakter som tillhör deras personal ska få lov att bära (14 § första stycket första punkten skyddsförordningen). Detta har de gjort i sina föreskrifter om skyddsobjekt och skyddsvakter (FFS 2022:3).

Huvudregeln är att militära skyddsvakter som tillhör Försvarsmaktens personal alltid ska bära skjutvapen när de fullgör sina bevakningsuppgifter, så länge det inte finns särskilda skäl som talar emot det (se 9 § första stycket FFS 2022:3).

Icke-militära skyddsvakter får under vissa omständigheter bära skjutvapen
Polismyndigheten får meddela närmare föreskrifter gällande vilken utrustning skyddsvakter som inte är militära ska få lov att bära (15 § första punkten skyddsförordningen). Detta har de gjort i sina föreskrifter och allmänna råd om skyddsvakter (PMFS 2017:9). Dessa bestämmelser är bindande utom i de delar det i texten uttryckligen står att det handlar om Allmänna råd.

Skyddsvakter som inte är militära får lov att bära skjutvapen under vissa omständigheter. Först och främst måste de fått godkänt resultat på föreskriven utbildning i hantering av skjutvapen. Dessutom krävs ett medgivande av länsstyrelsen (se 5 kap. 9 § första stycket PMFS 2017:9). För att få behålla sin behörighet att vara utrustad med skjutvapen måste skyddsvakterna årligen ge in ett intyg till länsstyrelsen på att de klarat av kompetensprov (5 kap. 9 § sjätte stycket PMFS 2017:9).

Skyddsvakterna får dock som huvudregel endast bära enhandsvapen som inte är helautomatiska. Dessa får ha en kaliber på högst 9 mm. Däremot kan Polismyndigheten särskilt besluta om att de även ska få lov att bära förstärkningsvapen (se 5 kap. 9 § andra och tredje styckena PMFS 2017:9).

Sammanfattande kommentarer
Sammanfattningsvis gäller alltså enligt Försvarsmaktens föreskrifter att militära skyddsvakter som huvudregel alltid ska bära skjutvapen när de fullgör sina bevakningsuppgifter.

Gällande skyddsvakter som inte är militära har Polismyndigheten föreskrivit att skyddsvakterna får bära skjutvapen av viss typ så länge de fått godkänt resultat på föreskriven utbildning i hantering av skjutvapen, samt länsstyrelsen lämnat sitt medgivande.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Skulle du ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Vänligen,

Hugo Wejsfelt BorellRådgivare