Får särkullbarn ut sin del av arvet omedelbart vid förälders bortgång?

Jag är son till min far som nu är gift med en ny kvinna som han har två barn med. Om min far bortfaller, hur mycket ärver då jag? Jag borde ju rimligtvis ärva 1/3 av honom.

Som jag förstått det så ärver min fars fru mina syskon, men ärver hon även min del?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Då din fråga rör arv kikar vi närmare är ärvdabalken (ÄB).

Du kan få ut din del av arvet direkt vid din fars bortgång

Huvudregeln är, som du själv skriver, att din fars kvarlåtenskap tillfaller din fars fru, men det finns ett undantag, och det gäller särkullbarn.

Din fars fru har endast rätt till din del av arvet, som du riktigt påpekat är 1/3 i det här fallet, om du väljer att avstå din rätt till arvet till förmån för din fars fru, för att sedan få ut din del av arvet vid hennes bortgång (3 kap. 1 § första stycket ÄB).

Några avslutande ord

Svaret på din fråga är alltså ja, du kommer att få 1/3 av din fars kvarlåtenskap vid hans bortgång, om du inte väljer att avstå din del av arvet till förmån för din fars fru.

Notera att detta gäller utifrån det fall att det inte finns ett testamente. I det fallet skulle din rätt till arv kunna komma att ändras, även om det aldrig kan bli noll på grund av något kallat laglottsskydd (7 kap. 1 § ÄB).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, och önskar dig en fortsatt trevlig vecka!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare