Får sambons pappa kräva oss på pengar genom inkasso?

Hej jag och min sambo. Bor hos hennes föräldrar sen 3 månader tillbaka och vi har just nu ingen inkomst. Och från ingenstans, kräver. Hennes pappa oss på pengar 2500kr. Fast vi aldrig har fixat ett kontrakt. Varken muntligt eller skriftligt kontrakt. Han har även också börjat säga att han ska skicka det till inkasso när vi inte ens har fått en betaldag. Det han gör mot oss kan väll verkligen inte vara lagligt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I och med att det inte finns något kontrakt så kommer det bli svårt för din sambos pappa att driva in den påstådda skulden även om han har rätt att vända sig till inkasso. Är det så att han driver detta till inkasso/kronofogden så rekommenderar jag er att bestrida den påstådda "fakturan" och förklara att ni inte fått en betaldag och att ni inte har ett kontrakt samt att ni uppfattade att ni fick bo där tillfälligt utan kostnad.

Han bestämmer dock om han vill att ni ska betala en summa varje månad samt om ni får bo kvar där. Dock är det någonting ni gemensamt ska komma överens om, det går således inte att kräva pengar utan att motparten vet att det kostar, så som jag har uppfattat har skett i er situation.

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare