Får sambo ta del av arv?

Hej ska ärva från mina föräldrar ca en miljon och är sambo utan gemensamma barn har hon rätt av arvet

Lawline svarar

Hej, eftersom ni är sambos är utgångspunkten att om ni inte kommit överens om annat är de enda tillgångarna som ni anses äga gemensamt, er bostad och ert bohag. Detta dessutom med förutsättningen att det är införskaffat för gemensam användning, 3 § sambolagen. Om ni bor i en bostadsrätt t.ex. som du köpte 5 år innan ni träffades, köptes den inte för er gemensamma användning och är då enligt huvudregeln inget ni ska dela på vid en bodelning. Så som svar på din fråga så har din sambo inte rätt till arvet, om du dock t.ex. införskaffar möbler för arvet till ert gemensamma hem hade jag gett dig rådet att ni skriver avtal att de möblerna ska undantas. Men till skillnad från utgångspunkten i äktenskap har ens sambo inte rätt till pengarna om man ärver en summa då det endast är bostad och bohag som ses som gemensamma tillgångar. Om ni har tanken på att en dag bli makar kan du även be dina föräldrar att upprätta en handling att det du ärver ska vara din enskilda egendom.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Jessica SarhedeRådgivare