Får sambo slänga mina saker och bjuda in andra människor i bostaden?

Hej! Min sambo och jag gjorde slut för ca. 1 månad sedan. Jag har hittat en ny bostad som jag har tillträde till inom några veckor. Han har sagt nu att om jag inte har plockat ut mina saker till slutet av veckan kommer han slänga ut allt. Jag vill veta om detta på något vis kan vara lagligt?

Vi har bott tillsammans i mer än två år, han bodde där i ca 2 månader innan vi flyttade dit alla mina möbler m.m. Efter som han bodde där först står han på kontraktet. Vi bor i en hyreslägenhet och är båda folkbokförda där.

Han har även haft en person dom har sagt att hon ska gå in i min lägenhet olovligt. Jag är inte ok med att han tar över icke inbjudna personer som jag känner mig hotad av när jag fortfarande bor där. Eftersom jag är rädd att hon kan förstöra min egendom.

Får hon gå in i mitt hem om min sambo har bjudit in henne och jag dessutom är på plats och har hela mitt bohag där?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Slänga saker

Det finns ingen särskild tidsfrist för hur länge dina saker får vara kvar. I detta fall bor du även i lägenheten. Om personen slänger dina saker gör denne sig skyldig till brott. Det är ett brott som kallas olovligt förfogande (10 kap. 4 § brottsbalken). Det kan även bli fråga om ett egenmäktigt förfarande enligt 8 kap. 8 § brottsbalken.

Hemfridsbrott

I det fall kvinnan, eller annan, olovligen (utan tillstånd) tränger sig in eller att denne olovligen stannar kvar i annans bostad, gör dennes sig skyldig till hemfridsbrott (4 kap. 6 § brottsbalken). Bostaden kan bestå av rum, hus, gård eller fartyg.

Olovligen intränger

Att olovligen tränga sig in innebär att personen måste övervinna ett fysiskt eller psykiskt hinder. Att gå in i någon annans bostad är som huvudregel alltid ett sådant inträngande även om ytterdörren är öppen eller olåst då det ses som ett psykiskt hinder. Brottet är fullbordat då personen har en fot i bostaden. Om personen har ett samtycke att få komma in i huset så är det inte ett olovligt inträngande. Ett samtycke förutsätter att personen som ger det förstår innebörden och kan göra en rationell bedömning av situationen. Samtycket måste dock ha getts frivilligt och utan något som helst tvång.

Olovligen kvarstannar

Om personen stannar kvar i bostaden efter att blivit ombedd att lämna bostaden, gör personen sig skyldig till hemfridsbrott. Alla som bor i bostaden har rätt att be personen att gå. Det krävs dock att personen har hört tillsägelsen och haft möjlighet att avlägsna sig.

Sammanfattning

Din före detta partner får inte slänga dina saker. Det är brottsligt och består av olovligt förfogande eller egenmäktigt förfarande. Din före detta partner får bjuda in personen, men du får säga åt denne att avlägsna sig, annars gör sig denne skyldig till hemfridsbrott. Det spelar ingen roll att ni inte längre är sambos, såtillvida att ni skulle vara i en relation, för du bor fortfarande i bostaden.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare