Får säljare behålla handpenning även om köp ej genomförs?

Hej, jag har nyligen försökt att sälja en begagnad båt som jag äger. Jag la ut den på Blocket i Februari och fick ganska snabbt några som var intresserade, varav en person som la ett bud på 40 000kr och han ville gärna lägga handpenning på 5000kr för att vara säker på att få köpa den.

Vi bestämde ett datum för träff men han avbokade det. Köparen kontaktar sedan mig för att han vill ha 1års garanti eller att han ska hämta den om 2 månader när isen har gått bort. Om jag inte kan erbjuda garantin eller att vi väntar i 2 månader men affären så vill han ha tillbaka sin handpenning.

Jag börjar ta kontakt med spekulanter som jag tidigare pratat med om att båten år såld redan. Ingen är beredd att betala 40 000kr. Det högsta budet jag får efter att åter ha lagt ut en annons är 35 000kr.

Kan jag sälja båten till den nya spekulanten och behålla den första köparens handpenning på 5000kr för att täcka upp för mins förlorade intäkter eller måste jag betala tillbaks handpenningen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om köparen redan erlagt handpenningen utan dessa krav, får du behålla handpenningen trots att köparen inte längre är intresserad, se NJA 1974 s 526 punkterna 17-20. Du behöver alltså inte ta hänsyn till kraven om de kommit efter att handpenningen erlagts. Handpenning fungerar som en säkerhet för att köpet ska genomföras. Om köparen i samband med erläggningen av handpenningen anger sina krav och du där och då accepterar det, men senare inte kan fullfölja vad du lovat, är du skyldig att betala tillbaka handpenningen enligt 36 § Avtalslagen.

Hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare