FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/07/2022

Får publikvärdar visitera en?

Hej, Jag undrar rent juridiskt om entrévärdar och ”Security” får rota igenom ens väska för att man ska få tillträde till ett evenemang så som exempelvis en konsert, festival eller nöjesfält. Det bör väl räknas som kroppsvisitation? Men om jag då nekar till detta, har de lagligt stöd att neka mig tillträde baserat på detta?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

I princip finns det inget lagstöd för att entré- och publikvärdar ska få visitera människor. Du har alltså ingen skyldighet att gå med på en visitering, och kan tacka nej till det om du inte vill genomgå en visitation.

Däremot har de avtalsrättsligt stöd för att neka dig tillträde ifall du inte godtar en visitation, ifall det ett villkor i avtalet mellan dig som besökare och arrangören. Genom att köra en biljett godtar du arrangörens ordningsregler, och ”accepterar” att genomgå visitationen för att beviljas tillträde till exempelvis en konstert.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare